Prestationspsykologi

Med hjälp prestationspsykologi och coachande stöd kan vi lyfta  våra prestationer till nya nivåer. Oavsett inom vilket område vi rör oss har vi färdigheter, förmågor och fysisk kapacitet på olika nivå. Vår prestationsförmåga varierar med ålder, erfarenhet och inom vilket område och sammanhang våra prestationer sker. Oavsett om vi har perfekta fysiska och mentala förutsättningar, är det ändå långt ifrån säkert att våra prestationer blir optimala. De flesta har enormt mycket outforskad potential.

Prestationspsykologi kan handla om att balansera träning med andra krav, sätta rätt typ av mål och delmål, att lära sig använda hjälpande tankar och känslor och att fokusera på rätt saker vid rätt tidpunkt. Teman som acceptans, energipåfyllning, självförtroende, motivation, stresshantering, samarbete, att hantera och ge feedback eller hantera motgångar och oväntade händelser är vanliga inom prestationspsykologi.

Min erfarenhet av prestationspsykologi kommer från flera håll, dels som utbildad psykolog med lång erfarenhet av stress- och ångestbehandling och att hjälpa högpresterande individer som drabbats av utmattning att hitta nya sätt att hantera livet och sina prestationer, dels från att i många år ha intresserat mig för olika högpresterande personers erfarenheter inom näringsliv, professionell extremidrott och äventyr.  Mina egna erfarenheter som chef, ledare och organisationskonsult har lärt mig mycket om att stötta och utveckla individer och grupper till bättre prestationer.

De erfarenheter jag själv gjort som uthållighetsidrottare på motionsnivå, med bl a hittills (okt 2019) 23 marathonlopp, 23 ultralopp (lopp som är längre än 42,2 km), 10 Lidingölopp, Sverigeklassikern har lärt mig massor om att flytta gränser. På senare år har jag deltagit  i allt tuffare ultralopp som TEC 200, 322 km löping och kommit 3:a efter drygt 52 timmar, Backyard Ultra Gävle och kommit 2:a efter 23 timmars löpning. TEC 100 16,1 mil och Mozart 100, med 109 km i Alperna, Swiss Alpine Marathon 78 km bergslöpning och Ultravasan 90 km är lopp som varit riktigt utmanande och lärt mig mycket. Andra erfaneheter jag gjort som bidragit till att jag lärt mig mycket om prestationer är tävlingar inom multisport, triathlon och swimrun, som Åre Extreme Challenge, Ironman Barcelona och Höga Kusten Swimrun. Genom mitt idrottande har jag lärt mig att jag kan klara så otroligt mycket mer än jag själv tidigare kunnat föreställa mig. Det är något jag är övertygad om gäller andra precis lika mycket som det gäller mig.

Om du behöver stöd att utveckla dina prestationer, oavsett vilken nivå du startar på, är du välkommen att kontakta Utvecklingszonen och få hjälp att finna din egen Utvecklingszon. 

Jag har även en webbsida där jag skriver en blogg om Löpning och livet, som i hög grad handlar om långsiktigt hållbara prestationer. Klicka på länken om ni är nyfikna.

Jag och Per-Erik Modig under Höga kusten swimrun 2016.

 

© Utvecklingszonen